تحقیق در مورد مد گرایی جوانان

تحقیق در مورد مد گرایی جوانان

دسته بندی: عمومی و آزاد

تحقیق در مورد مد گرایی جوانان

محصول * تحقیق در مورد مد گرایی جوانان * را از سایت ما دریافت نمایید.برای دانلود این فایل روی دکمه آبی رنگ *دریافت فایل* کلیک نمائید تا به صفحه خرید فایل منتقل شوید و فایل را خریداری کنید.

دریافت فایل
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 18
 
مد گرایی جوانان ،به روز بودن، خودنمایی
آرایش دختران نوجوان و جوان ، سن آنها را بسیار بیشتر از آنچه که هست نشان می دهد !www.zibaweb.com
مقدمه : ابروهاي تيغ‌زده، موهاي سيخ‌سيخي، شلوارهاي تنگي كه تا ديروز آنقدر گشاد بود كه به زور كمربند بسته مي‌شد، بلوزهاي تنگ با مارك‌ها و شكل‌هاي عجيب، مانتوهايي كه هيچ شباهتي به مانتو ندارند، شال‌هاي رنگي كه فقط قسمت وسط سر را مي‌پوشاند و آرايش‌هاي غليظ شده. مانتو هایی(؟) که به زحمت تا روی کمر می رسد …  دخترانی را در خیابان ها مشاهده می کنید که فکر می کنید متاهل و دارای حداقل 30 سال سن هستند  اما با کمی دقت متوجه خواهید شد حدود 15 یا 16 سال سن دارند ! و البته از آن بیم ندارند که آرایش غلیظ سن دختران نوجوان و جوان را بسیار زیاد تر از اندازه واقعی ، نشان می دهد!اين تصاوير دختران و پسراني است كه هر روز در خيابان‌ها با آن مواجه هستيم. بعضي وقت‌ها به خاطر پوشيدن لباس‌هاي غيرمعقول يا اصلاح و آرايشي خاصي بخصوص موي سر و صورت پسران ، آنقدر تعجب مي‌كنيد كه چند ثانيه بهت زده مي‌شويد. بعد از خود مي‌پرسيد چطور چنين چيزي ممكن است؟ و در پاسخ تنها يك حرف ممكن است بشنويد:  مد شده است!
امروزه مد ومدگرايي نه تنها در نوع پوشش افراد، بلكه در بخش‌هاي مختلفي از زندگي آنها تاثيرگذار است. از نوع آرايش‌هاي ظاهري گرفته تا وسايل منزل و حتي گرايش‌ها و علايق خاصي كه در قشري از جامعه ناگهان اپيدمي مي‌شود، فعاليت‌هايي مثل روي آوردن  به ورزش يوگا، تقاضا براي جراحي‌هاي  پلاستيك و… مد گرایی جوانان ،به روز بودن، خودنمایی
آرایش دختران نوجوان و جوان ، سن آنها را بسیار بیشتر از آنچه که هست نشان می دهد !www.zibaweb.com
مقدمه : ابروهاي تيغ‌زده، موهاي سيخ‌سيخي، شلوارهاي تنگي كه تا ديروز آنقدر گشاد بود كه به زور كمربند بسته مي‌شد، بلوزهاي تنگ با مارك‌ها و شكل‌هاي عجيب، مانتوهايي كه هيچ شباهتي به مانتو ندارند، شال‌هاي رنگي كه فقط قسمت وسط سر را مي‌پوشاند و آرايش‌هاي غليظ شده. مانتو هایی(؟) که به زحمت تا روی کمر می رسد …  دخترانی را در خیابان ها مشاهده می کنید که فکر می کنید متاهل و دارای حداقل 30 سال سن هستند  اما با کمی دقت متوجه خواهید شد حدود 15 یا 16 سال سن دارند ! و البته از آن بیم ندارند که آرایش غلیظ سن دختران نوجوان و جوان را بسیار زیاد تر از اندازه واقعی ، نشان می دهد!اين تصاوير دختران و پسراني است كه هر روز در خيابان‌ها با آن مواجه هستيم. بعضي وقت‌ها به خاطر پوشيدن لباس‌هاي غيرمعقول يا اصلاح و آرايشي خاصي بخصوص موي سر و صورت پسران ، آنقدر تعجب مي‌كنيد كه چند ثانيه بهت زده مي‌شويد. بعد از خود مي‌پرسيد چطور چنين چيزي ممكن است؟ و در پاسخ تنها يك حرف ممكن است بشنويد:  مد شده است!
امروزه مد ومدگرايي نه تنها در نوع پوشش افراد، بلكه در بخش‌هاي مختلفي از زندگي آنها تاثيرگذار است. از نوع آرايش‌هاي ظاهري گرفته تا وسايل منزل و حتي گرايش‌ها و علايق خاصي كه در قشري از جامعه ناگهان اپيدمي مي‌شود، فعاليت‌هايي مثل روي آوردن  به ورزش يوگا، تقاضا براي جراحي‌هاي  پلاستيك و…
مد، اشاعه سريع كالا يا گرايش يك رفتار در ميان افراد جامعه است و به دليل رابطه مستقيمي ‌كه با حس تنوع‌طلبي دارد، در ميان نوجوانان و جوانان بيشتر ديده مي‌شود. هر ازگاهي مانند سيلي عظيم جامعه را  فرا مي‌گيرد و پس از مدتي كوتاه تغيير مي‌كند. اما هميشه اين كه  منشأ اين تغيير و تحولات چيست و ريشه‌هاي آن از كجا مي‌آيد قابل بررسي است. خيلي از افراد مد و مدگرايي را يك امر كاملاً شخصي و سليقه‌اي مي‌دانند و معتقدند نمي‌توان افراد جامعه را مجبور كرد كه برخلاف آنچه انتخاب مي‌كنند و دوست دارند عمل كنند. ولي آيا انتخاب هرگونه لباس و آرايشي براي هر جامعه و فرهنگي مناسب است‌؟ واساساً اين سوال هميشه مطرح است كه مدگرايي خوب است يا نه‌؟
تنوع‌‌طلبي يا خودنمايي‌
           تنوع‌‌طلبي و نوگرايي از خصايص انسان است و هميشه او را به سمت نوشدن براي يك زندگي بهتر سوق مي‌دهد. اين نياز از تغييرات اساسي دوران بلوغ و نوجواني است كه به شكل‌هاي مختلف در نوع رفتار، صحبت كردن و پوشش ديده مي‌شود. جامعه‌شناسان و روان‌شناسان دلايل متفاوتي براي پيروي از مد ذكر مي‌كنند. دكتر محمد عسگري، روان‌شناس مي‌گويد: يكي از دلايل گرايش جوانان به مد به خاطر مورد توجه قرار گرفتن و پاسخگويي به نيازهاي رواني آنهاست. جوانان به دليل داشتن روحيه تأثيرپذير آمادگي بيشتري براي پديده‌هاي نو دارند. دليل ديگر هم مي‌تواند سرخوردگي‌ها و نداشتن اعتماد به‌نفس و چشم و همچشمي‌ باشد كه افراد را به سوي مدهاي مختلف مي‌كشاند. البته عده‌اي هم هستند كه هيچ دليل خاصي براي تبعيت از مد ندارند و فقط به خاطر اين كه اين پديده در جامعه رواج پيدا كرده از آن استقبال مي‌كنند. از طرف ديگر مي‌توان گفت افرادي كه خريد كالاهاي مد روز را انتخاب مي‌كنند، مي‌خواهند جاي خود را در ميان اطرافيان و هم‌سن و سال‌هاي خود باز كنند و بابت آن هزينه‌هاي بسياري را تقبل مي‌كنند حتي اگر برايشان مشكل باشد.
محمد 26 ساله، فروشنده يك مغازه كيف و كفش مي‌گويد: اكثر افرادي كه به سراغ مدل‌هاي جديد و مد روز مي‌آيند از طبقه مرفه جامعه هستند و برايشان قيمت بالاي آن كالا اهميت ندارد. بيشتر آنها جواناني هستند كه به دنبال اجناس مارك دار و خاص مي‌آيند. او ادامه مي‌دهد بعد از مدتي كه يك مد در جامعه جا مي‌افتد قيمت‌هاي آن كالا به خاطر كپي برداري توليدكنندگان داخلي پايين مي‌آيد و افراد متوسط و قشر پايين‌تر جامعه هم به سراغ همان مدها مي‌روند.
فقط كافي است هنگام عبور از خيابان‌ها به ويترين مغازه‌ها با دقت بيشتري نگاه كنيد. بعد متوجه مي‌شويد كه تمام مدل‌هاي لباس  مغازه‌ها مشابه هم هستند مدل‌هايي كه مدتي مورد توجه مردم قرار مي‌گيرند و بعد از زمان كوتاهي جاي خود را به مدل‌هاي تازه مي‌دهند.
سعيد 40 ساله، صاحب يك فروشگاه لباس زنانه در اين باره مي‌گويد: بيشتر جوانان به سراغ لباس‌هايي مي‌روند كه مد روز است و مد روز هم همان لباس‌ها و اجناسي است كه در مغازه‌ها و مراكز تجاري به فروش مي‌رسد. او معتقد است افرادي مد را به بازار معرفي مي‌كنند كه اين كار برايشان منافع اقتصادي دارد و آن را بسرعت در جامعه گسترش مي‌دهند. اين مغازه‌دار روي مد بودن و ظاهري متفاوت داشتن را براي جوانان مفيد مي‌داند.
دكتر نسرين صالحي، جامعه‌شناس در اين خصوص مي‌گويد: هميشه مد را طبقه مرفه جامعه تعيين مي‌كند آنها به دليل داشتن منابع مالي و امكانات بيشتر مي‌توانند از مدهاي جديد استفاده كنند. طبقه ديگر جامعه نيز اين گروه را برتر از خود مي‌داند و سعي دارد خود را با آن هماهنگ كند. جوانان نيز به دليل حس تنوع‌‌طلبي و زياده خواهي نسبت به گروه‌هاي سني ديگر بيشتر سعي دارند خود را به اين طبقه برسانند. اين استاد دانشگاه مد را يك نوع خودنمايي در محيط اجتماعي مي‌داند كه مختص به جوانان نيست بلكه همه رده‌هاي سني را شامل مي‌شود.
بيشتر كارشناسان معتقدند جوانان امروز به دنبال الگوهاي جديد مي‌گردند كه در گذشته به دليل كمرنگ بودن وسايل ارتباط جمعي، همه افراد كاملاً در شرايط فرهنگي خاص خودشان زندگي مي‌كردند ولي امروزه به دليل وجود شبكه‌هاي ارتباطي شرايط كاملاً تغيير كرده است.
نقش رسانه‌ها 
پيشرفت فناوري و به وجود آمدن پديده‌هايي مثل ماهواره و اينترنت تأثير بسيار زيادي در زندگي مردم داشته است. وقتي كره زمين تبديل به يك دهكده جهاني مي‌شود، قاعدتاً مردم كشور ماهم از ابزارهايي مثل اينترنت و ماهواره استفاده مي‌كنند. ولي متأسفانه استفاده نادرست، آن را تبديل به معضلي كرده است كه امروزه شاهد آن هستيم. جوان‌ها ساعت‌ها پاي اينترنت و ماهواره مي‌نشينند تا جديدترين مدل‌ها را بيابند و خود را شبيه فلان خواننده يا هنرپيشه مورد علاقه‌شان كنند. حتي اگر هيچ سنخيتي با ارزش‌هاي جامعه‌شان نداشته باشد. همين باعث مي‌شود بسياري از والدين كه به فرهنگ اصيل ايراني و سنت‌ها پايبندند با فرزندان خود مقابله كنند كه احتمالا نتيجه‌اي در بر نخواهد داشت، زيرا جوانان به الگويي كه از جامعه مي‌گيرند اهميت بيشتري مي‌دهند.
مسعود محبي، جامعه‌شناس معتقد است: پيشرفت تكنولوژي و به وجود آمدن شبكه‌هاي ارتباطي تاثير خود را در تمام زواياي زندگي افراد مي‌گذارد، از نوع لباس پوشيدن گرفته تا آداب و معاشرت و همين باعث مي‌شود فاصله دو نسل جديد و قديم روز به روز عميق‌تر شود. او مي‌گويد: رسانه‌هاي گروهي به كمك تبليغات و مدهاي جديد نيازها و الگوهاي جديدي براي افراد ايجاد مي‌كنند كه بعضي از اين الگوها با فرهنگ و ارزش‌هاي جامعه ما هيچ تناسبي ندارد و باعث مشكلات اجتماعي و خانوادگي مي‌شود. وي ادامه مي‌دهد توليدكنندگان بسرعت از طريق رسانه‌ها نيازهاي كاذبي را جايگزين نيازهاي اساسي افراد مي‌كنند. البته بايد توجه داشت فقط رسانه‌ها نيستند كه در نوع پوشش و پذيرش الگوهاي  جديد موثرند، بلكه خانواده و ارتباط افراد در جامعه ( مدرسه، دانشگاه و… ) نيز بسيار موثراست.
محبي به اين موضوع اشاره مي‌كند كه متاسفانه در ايران وقتي صحبت ازمد و مدگرايي مي‌شود اكثراً برداشت‌هاي نامناسب از آن دارند و آن را تخريب مي‌كنند. در صورتي كه پيروي از مد هميشه بد نيست و مي‌تواند جوانان را از لحاظ روحي ارضا كند و حتي در پيشرفت جامعه نيز مفيد باشد.
مد مي‌تواند بخشي از فرهنگ جامعه شود، زيرا علاقه به مد در ميان مردم جامعه به صورت عادت در مي‌آيد و بتدريج نمادي زيبا از فرهنگ آن جامعه به وجود مي‌آورد.
هماهنگي يا تقليد
جامعه‌شناسان مد را يك پديده اجتماعي مي‌دانند كه افراد را با يكديكر همرنگ مي‌كند بسياري از جوانان مد را عامل تعيين‌كننده‌اي در جهت مشخص شدن طبقه اجتماعي خود مي‌دانند، اما موضوعي كه حائز اهميت است، تقليد از افراد و مدهايي است كه هيچ‌گونه نسبتي با فرهنگ جامعه آنان ندارد. اين مساله‌اي است كه امروزه جوانان ما دچار آن هستند. تقليد نابجايي كه مي‌تواند اثرات منفي براي ارزش‌هاي اجتماعي داشته باشد و تقليد كوركورانه تا حد زيادي افراد را مجبور به هدر دادن وقت و پرداختن هزينه‌هاي زياد مي‌كند و در نتيجه آنها را از فعاليت‌هاي مثبت باز مي‌دارد. دكتر عسگري مي‌گويد: البته تقليد از مد هميشه اثرات منفي ندارد بلكه مي‌تواند نتايج مثبتي هم داشته باشد. شادي، نشاط و نوگرايي، زندگي انسان‌ها را از يكنواختي خارج مي‌كند و احساس تازه شدن به آنها مي‌دهد.
 اين مساله  مهم تأكيد دارد بر حفظ ارزش‌هاي ملي، فرهنگي، مذهبي كه با جلوگيري از تقليد نادرست مي‌توان آن ارزش‌ها را حفظ كرد. او ادامه مي‌دهد براي جلوگيري از هرگونه افراط در زمينه مدگرايي، نبايد با نسل جوان مقابله و تندخويي كرد. بلكه بايد به آنها آزادي داد و زمينه مناسب براي انتخابي درست برايشان فراهم كرد.
حرف آخر
شايد اگر جوانان ما با فرهنگ اصيل ايراني بيشتر آشنا شوند و به هويت خود پي ببرند، پوششي معقول و مطابق با فرهنگ خود را انتخاب كنند كه براي ايجاد چنين فضايي احتياج به فرهنگ‌سازي داريم. در اين‌باره چندي پيش دولت براي پاسخ به نيازهاي جامعه و مقابله با وضعيت نامناسب، مدل‌ها و طرح‌هاي مختلفي را بررسي كرد كه عده‌اي آن را راهكاري مناسب مي‌دانستند و عده‌اي ديگر دخالت در حريم خصوصي افراد. ولي موضوع مهم اين است كه جامعه ما الگوبردار نيست و تنوع‌‌طلب است. مي‌توان نتيجه گرفت بهترين اقدام را خانواده‌ها و مسوولان جامعه مي‌توانند انجام دهند كه با ايجاد بستر فرهنگي مناسب براي جوانان الگوهاي شايسته به وجود آورند. سارا حق وردي
 
 
**************************
هویت جوانان ما
تبليغات ماهواره و اينترنت از مهم‌ترين عواملي هستند كه برخي از جوانان امروز را به سوي كاستي ارتباط و بي‌هويتي مي‌كشاند و آنها را از برنامه‌ريزي و هدفمند بودن براي آينده بازمي‌دارد و باعث مي‌شود تا بيشتر دنبال ظواهر زندگي باشد. والدين به علت مشكلات اقتصادي كمتر فرصت صحبت و مشورت با فرزند خود را دارند و براي جلب وي سعي مي‌كنند خواسته‌هاي مادي او را تامين نمايند. به طور مثال جوان امروز شيوه پس‌انداز كردن از پول توجيبي را نياموخته و هر چه خواسته سريع به آن دسترسي پيدا كرده است.هرگاه چيزي خواسته از سوي والدين بدون قيد و شرط در اختيار او قرار گرفته است، خرج او بيشتر در زمينه تنقلات و دوستان و اشياي زينتي مصرف مي‌شود. در خانواده‌هاي از هم گسيخته كه والدين با هم زندگي نمي‌كنند اغلب طرف مقابل كه از فرزند خود دور است براي جلب محبت وي امتيازات بيشتري به فرزند مي‌دهد كه اين امر زمينه بسياري از بزه‌ها را فراهم مي‌كند. در فرهنگ ايران كمتر اعضاي خانواده جلسات هفتگي را تشكيل مي‌دهند تا در آن مشكلات و راه‌حل‌هاي مختلف را مورد بررسي قرار دهند تا مسووليت‌پذيري و قدرت حل مساله و اعتماد به نفس و قدرت نه گفتن به مسائلي كه مخالفت با ارزش‌هاي خانواده و فرهنگ ما است را در فرزندان خود پرورش و رشد دهند. جوان امروز برخي از كمبودهاي خود را در خيابان‌ها و از طريق ارتباط ناسالم برآورده مي‌كنند كه بعضا ارتباط با جنس متفاوت مي‌باشد. مدت اين دوستي‌ها بسيار اندك است و براي جلوگيري از افسردگي خود ديگري را جايگزين مي‌نمايند. اين دوستي به صورت عادي درمي‌آيد و اين امر براي جامعه ما بسيار خطرناك است و باعث گسستگي در فرآيند تشكيل خانواده خواهد شد و از اين روست كه برخي از ازدواج‌ها بسيار ناپايدار و زودگذر است.
بعضا جوان به خاطر پذيرش در گروه‌هاي همسالان و جلب توجه بيشتر هر روز خود را به شكل‌ها و مدل‌هاي متفاوت و عجيب پيرايش مي‌كند كه با هنجار جامعه ما همخواني ندارد. در بسياري ازموارد احساس وي نسبت به بزرگتران و نزديكان و معلمان حالت طلبكارانه است و از دروغ دليل‌تراشي زياد استفاده مي‌نمايد.www.zibaweb.com
ساختار كلمات محاوره‌اي خاص و اصطلاحات مخصوص دارد كه در زبان والدين يافت نمي‌شود. مادران آنها اغلب انفعالي و ضعيف عمل مي‌كنند و در مقابل فرزند خود احساس ناتواني و درماندگي مي‌كنند و جوانان هم از اين گونه مادران بيشتر سوءاستفاده مي‌كنند.
در دوران تحصيل به علت محرك‌هاي اجتماعي انگيزه، تمركز و دقت وي كاهش مي‌يابد و باعث افت تحصيلي مي‌گردد در حالي كه ساعت‌ها با موبايل و كامپيوتر خود سرگرم است و احساس خستگي نمي‌كند.
به نظر روانكاوان 5 سال اوليه زندگي كودك شالوده تربيتي سال‌هاي بزرگسالي را مي‌سازد اگر در سال‌هاي اوليه كودك حمايت‌هاي لازم را از خانواده خود دريافت نمايد. محرك‌هاي محيطي در زمان نوجواني كم‌رنگ‌تر مي‌شود و اثرات آن كمتر و اين دوران نوجواني و جواني را به سلامت سپري مي‌كنند. به هر حال جوان امروز به هزار و يك دليل و در معرض مشكل دروني از خود و ديگران و هويت خود قرار دارد كه بهتر است ما در ارتباط خود با آنها يك بازنگري جدي داشته باشيم.http://tafakorno.blogfa.com
 
***************************************


دیدن این مطالب نیز به شما توصیه میشود

0نظر ارسال شده است

ارسال نظر

شما هم نظری ارسال کنید

ارسال نظر

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.