تحقیق در مورد نقش محبت و مهرورزی در تعلیم و تربیت 13 ص

تحقیق در مورد نقش محبت و مهرورزی در تعلیم و تربیت 13 ص

دسته بندی: علوم انسانی

تحقیق در مورد نقش محبت و مهرورزی در تعلیم و تربیت 13 ص

محصول * تحقیق در مورد نقش محبت و مهرورزی در تعلیم و تربیت 13 ص * را از سایت ما دریافت نمایید.برای دانلود این فایل روی دکمه آبی رنگ *دریافت فایل* کلیک نمائید تا به صفحه خرید فایل منتقل شوید و فایل را خریداری کنید.

دریافت فایل
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 13 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 
 
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه: روش مثبت محبت و مهرورزي 1
شرايط محبت به كودكان 1
زيان كمبود محبت 3
اثرات سعه صدر مربيان تعليم و تربيت 4
آثار سوء افراط در محبت 4
شواهدي از محبت‌هاي افراطي 5
آثار زيباي تربيتي كه منجر به خداشناسي مي‌شود 6
چگونه محبت و مهرورزي باعث اقدام به شخصيت مردم مي‌شود 8
عوامل زمينه‌ساز عقدة حقارت و نتايج آن 10
اختلالات شخصيت در اثر كمبود محبت 13
اهيت نظام تعليم و تربيت ونقش آن در روابط انساني 14
رشد عاطفي و عوامل موثر در ايجاد محبت فرزندان 15
محبت‌هاي دورة نوجواني 17
پيشنهادات شش‌مرحله‌اي ايجاد نظم و ترتيب از طريق محبت به كودكان 26
نتجه‌گيري 31
منابع و مآخذ 32
از محبت دُردها صافي شود وز محبت دردها شافي شود
مقدمه:
نقش محبت و مهروروزي در فرآيند تعليم وتربيت
محبت نياز اساسي و طبيعي انسان بالاخص كودكان است. يكي از عللي كه آدمي را از تنهايي گريزان و در جمع سرخوش مي‌سازد اين است كه در تنهايي محبّت‌هايي ندارد و تمايلات آدمي در آن برآورده و ارضا نمي‌شود. محبت مهمترين عامل سلامت روح كودك و عدم آن موجب ناهنجاري‌هاي رواني است. كمبود محبت مشكلاتي را پديد مي‌آورد كه نه تنها براي طفل زيان‌بخش است بلكه زمينه را براي آشفتگي‌هاي اجتماعي فراهم مي‌سازد تعاليم اسلامي براي رشد شخصيت انسان مربيان را امر به محبت و مهرباني نسبت به كلية اقشار مي‌نمايد.
شرايط محبت به كودكان:
1- محبت در كودك بايد راستين باشد، زيرا كودكان محبت‌هاي تصنعي و ساختگي را خوب درك مي‌كنند و از آن متنفرند ممكن است كودك حقيقت اين مسأله را خوب بفهمد ولي هرگز به زبان نياورد.
2- محبت بايد به گونه‌اي باشد كه كودك مزة آن را بچشد و اين امر زماني امكان‌پذير است كه ما عملاً محبت خود را به او نشان دهيم بدين سان فقط دوست داشتن كودك در دل او علاقمندي قبلي به او كافي نيست او بايد نشانه‌هاي محبت ما را ببيند و آن چه كه در درون‌ ما هست آشكارا حس كند اين كار معمولاً از راه تغذيه، مراقبت‌ ما، توجه به او امكان‌پذير است. تحسين‌ها، تشويق‌ها، همبازي‌شدن‌ با او جلوه‌هايي از ابراز محبت به كودك هستند.
3- محبت به كودك نبايد بستگي به موقعيت او داشته باشد به عبارت ديگر نبايد به او ابراز محبت كرد از آن بابت كه او زيباست چشم و موي قشنگي دارد، رشدش خوب است و يا در منزل كارهاي خوشايند انجام مي‌دهد و اين جنبه‌ها زمينه را براي محبت بيشتر فراهم مي‌آورند ولي نبايد به عنوان ملاك محبت در تعليم وتربيت مورد استفاده قرار گيرد.
4- محبت اوليا ومربيان نسبت به نوجوانان در حضورشان بايد يكسان باشد زيرا تبعيض در محبت نسبت به يكي از كودكان باعث رنجش ديگري مي‌شود. پيامبر اسلام مي‌فرمايد:«ميان فرزندان خود عدالت و مساوات را رعايت نماييد چنانكه دوست مي‌‌داريم ميان شما در احسان و لطف ومحبت رعايت مساوات شود.
همچنين پيامبر اسلام فرمود« هر مؤدب و مربي كه متعهد تربيت سه نوجوان از اين امّت (ملت اسلام) شود اگر آنها را به طور مساوي و برابر تعليم نكند يعني فقير آنها را با غني و غني آنها را با فقير، در رديف هم نبيند در روز قيامت با خائنان محشور خواهدشد، طبيعي است.
5- هيچيك از پدر، مادر يا معلمين نبايد محبت و مهر و جوان را به تنهايي در انحصار خود درآورند بلكه بايد راه را بازگذارند تا كودك بتواند ديگران را نيز دوست بدارد.
6- طبيعي است مادران نسبت به فرزندان كوچك‌تر محبت بيشتري معمول مي‌دارند اين امر نبايد موجب بي‌توجهي به فرزند بزرگ‌تر شود و او گمان كند كه پدر ومادر او را فراموش كرده‌اند و فرزند جديد را دشمني براي خود بداند.
7- نوع محبت در سنين مختلف متفاوت است در 6 سال اول زندگي غالباً تكيه كودك بر لذت حسي است ولي در 6 سال دوم توجه به لباس او، پذيرش دوستانش و حفظ شخصيتش در جلوي ديگران بيشتر مطرح است.
8- محبت والدين در سال‌هاي اول زندگي بيشتر از سنين ديگر سازنده‌است گو اين كه در سالهاي بلوغ و جواني هم اين مسأله كم اهميت نيست.
9- محبت اولياء ومربيان نبايد مانعي براي امر و نهي نسبت به كودك گردد آنجا كه جاي مهر است بايد مهربان بود و آنجا كه جاي امر ونهي است بايد همان را انجام داد.
10- كودك در خانواده از محبت سرشار والدين برخوردار است لذا بايد بدو ورود به مدرسه و بعد از آن هم در تمام مقاطع تحصيلي و دانشگاهي از محبت فراوان مربيان خود بهره‌مند گردد.
زيان كمبود محبت در نظام تعليم و تربيت:
به نظر بسياري از دانشمندان منشأ بسياري از عقده‌ها عدم ارضاي كودك از محبت است زيانهاي ناشي از كمبود محبت بسيار است از آن جمله اين كه عدم ارضاي نياز كودك از محبت زمينه را براي كم‌روئي او فراهم مي‌سازد. چنين كودكي در سنين بعدي در مواجهه با مشكلات و حل آنها ناتوان و عاجز خواهد بود كودكاني كه در دوره كودكي به اندازة لازم نبينند احياناً در بزرگسالي ناسازگار و دچار عقده‌هاي رواني مي‌گردند منشأ بسياري از شرارتهاي نوجوانان وحتي بزرگسالان كمبود محبت در دوران كودكي آنهاست بسياري از خودكشي‌ها و ناكامي‌هاي افراد معلول عدم تأمين آنها از محبت است. گاهي علت فرار نوجوانان از خانه اين است كه خود را در خانواده تنها مي‌بينند و كسي


دیدن این مطالب نیز به شما توصیه میشود

0نظر ارسال شده است

ارسال نظر

شما هم نظری ارسال کنید

ارسال نظر

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.