مقاله در مورد لوت lut (ملاح، حسين علي، فرهنگ سازها)

مقاله در مورد لوت lut (ملاح، حسين علي، فرهنگ سازها)

دسته بندی: عمومی و آزاد

مقاله در مورد لوت lut (ملاح، حسين علي، فرهنگ سازها)

محصول * مقاله در مورد لوت lut (ملاح، حسين علي، فرهنگ سازها) * را از سایت ما دریافت نمایید.برای دانلود این فایل روی دکمه آبی رنگ *دریافت فایل* کلیک نمائید تا به صفحه خرید فایل منتقل شوید و فایل را خریداری کنید.

دریافت فایل
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 17
 
لوت lut (ملاح، حسين علي، فرهنگ سازها)
سازي است از خانوادة آلات موسيقي رشته‌اي مفيّد كه به آن عود نيز مي‌گويند. زاكس نوشته است: «…نام اين ساز از واژة العود عربي گرفته شده است. خود ساز در حملة اعراب به شمال آفريقا به آن ديار مي‌رود و از آن جا توسط سارازان ها به اسپانيا و سيسيل آورده مي‌شود. لوت در اواخر قرون وسطي در اروپا رواج پيدا مي‌كند. در قرن پانزدهم ميلادي به عنوان يكي از سازهاي محبوب اتاقي به شمار مي‌آيد. در قرن هجدهم با رواج انواع گيتار از اهميت عود اندكي كاسته مي‌شود ولي در قرن اخير مجدداً براي احياء اين ساز كوشش‌هاي مفيدي به عمل مي‌آيد…» سپس زاكس به چگونگي املاي واژة عود در كشورهاي گوناگون مي‌پردازد. از جمله مي‌نويسد: «انگليسي‌ها lute (لوت)، فرانسوي‌ها luth (لوت)، ايتاليايي‌ها liuto (ليوتو)، در اسپانيا laud (لائود)، در پرتغال alaude (آلئوده) و در شوروي ruth (روت) مي‌نويسند.» نيز عود، بربط و رود.
سارازان يا ساراسان، نامي كه يونانيان و روميان متاخر به مردم چادر نشين بيابان سوريه و عربستان، كه مزاحم مرزهاي امپراطوري روم در جانب سوريه بودند اطلاق مي‌كردند، و سپس به عرب‌ها و توسعاً، خاصه در موارد مربوط به جنگ‌هاي صليبي به مسلمانان به طور كلي اطلاق مي‌شد.( دايره المعارف فارسي مصاحب)
وجداني، فرهنگ تفسيري موسيقي.
Lute(E), luth(F), laute(G), lauto, leuto, liuto(I), Laud(S),
لوت، عود (پرتغال) al-aude
وجداني، فرهنگ تفسيري موسيقي.
«ايرانيان عود را اختراع كردند و اين ساز از طريق اسپانيا به ديگر كشورهاي اروپا راه يافت» بركشلي، مهدي ـ موسيقي فارابي
«عود از سازهاي زهي زخمه‌اي ( با انگشت يا مضراب) داراي شكمي بزرگ و به شكل گلابي، گردني دراز كه بر روي آن حداقل هفت دستان بسته‌اند و در انتهاي فوقاني گردن جعبه‌اي كه محل گوشي‌هاي كوك سيم‌ها است. در نوع ديگر ساز، گردن به عقب شكسته و كوك‌ها در طرفين سطح تخته قرار گرفته ‌اند. در بيان وجه تسمية ساز به زبان‌هاي اروپايي برخي از اروپائيان عقييده دارند كه كلمه لوت مأخوذ از لير يوناني است ولي موجه‌تر آن است كه كلمه لوت و به خصوص تلفظ اسپانيايي آن را مأخوذ از كلمه عربي عود يعني العود بدانيم.» منصوري ، پرويزـ چگونه از موسيقي لذت ببريم.
عود( منصوري، پرويز، ساز شاهي)
شكل ظاهري ـ شكم اين ساز بسيار بزرگ و گلابي شكل، و دستة آن بسيار كوتاه است، به طوري كه قسمت اعظم طول سيم‌ها در امتداد شكم قرار گرفته است. سطح روية شكم از جنس چوب است كه بر آن پنجره‌هايي مشبك ايجاد شده است. عود فاقد «دستان» و خرك ساز كوتاه و تا اندازه‌اي كشيده است. عود داراز ده سيم يا پنج سيم جفتي است. سيم‌هاي جفت با هم صدا كوك مي‌شوند، بديهي است كه هر يك از سيم‌هاي دهگانه، يك گوشي مخصوص به خود دارد؛ گوشي‌‌ها در دو طرف جعبة گوشي( سرساز) قرار گرفته‌اند.
عود بم‌ترين ساز بين سازهاي زهي است؛ نت نويسي آن با كليد سل است كه صداي آن عملاً يك «اكتاو» بم تر از نت نوشته شده حاصل مي‌شود.
كوك سيم‌هاي عود بدين قرار است:
سيم بم (سل پائين) معمولاً نقش « واخوان» دارد و گاه اين سيم جفت نيست. وسعت ساز از اين قرار است:
مضراب عود از پَر مرغ (يا پَر طاووس ) تهيه شده است و گاه نيز نوازنده، با مضراب ديگري ساز را مي‌نوازد.
صداي عود كمي خفه، نرم و غم‌انگيز ولي نسبتاً قوي است. اين ساز نقش تكنواز و هم‌نواز، هر دو را به خوبي مي‌تواند ايفا كند.
عود، چنان كه گفته شده، از اخلاف‌سازي قديمي به نام «بربط» است؛ از سوي ديگر ممكن است بانام عربي خود (العود) به اروپا را يافته و در آن‌جا نام «لوت» گرفته باشد.( شباهت كلمه «العود در تلفظ عربي، يعني تخفيف همزة اول ـ تقريباً لعود» و تشديد «د» آخر به صورت «ت» را با نام اسپانيايي اين ساز، يعني «Laud» مي‌توان احساس كرد)
عود سازي شهري است.


دیدن این مطالب نیز به شما توصیه میشود

0نظر ارسال شده است

ارسال نظر

شما هم نظری ارسال کنید

ارسال نظر

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.